Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Ostosmatka Marokkoon eli näin haemme myymäläämme tulevat tuotteet

Mina Vierula kertoo "ostosmatkastaan" Marokossa:

Kun La Vie De Marrakechin hyllyillä ja lattialla alkaa olla tilaa ja "ostoslistassa" tarpeeksi asiakkaiden toivomuksia niin silloin alkaa lentolipun etsintä, mieluimmin suoraan Marrakechiin koska siltä alueelta teemme eniten hankintoja. Sen lisäksi siellä kotitalossani on hyvä tukikohta tuotteiden pakkaamiseen. Lento Helsinki-Vantaalta Marrakechiin kestää yleensä välilaskuineen 8 - 12 tuntia.

Marrakechin lentokenttä on jo lähellä. Kuvassa näkyy Marrakechin kaupunginosa Sidi Youssef Ben Ali, mistä olen itsekin kotoisin. (kuva: Vue d'avion, kuvaaja Patrice)

(kuvia klikkaamalla saat ne suuremaksi)

Ensimmäinen päivä Marrakechissa menee yleensä levätessä - tai no, ainakin aamupäivä; iltapäivällä teen yleensä suunnitelmaa missä järjestyksessä kierrän valmistajia ja kauppiaita. Hankimme lähes kaikki tuotteet suoraan valmistajilta, joitain tuotteita pienistä erikoiliikkeistä, mutta isoja tukkuliikkeitä emme käytä ollenkaan. Näin saamme sitä mitä haluamme, ja koska olemme pienille valmistajille iso asiakas niin heillä on hyvä syy tehdä meille hyvää laatua, ja saamme myös helpommin tilattua asiakkaiden erikoistoivomusten mukaisia tuotteita! Ja näin maksun saa se kuka tekee työn, ei se joka välittää tavaraa eteenpäin. Ja hintakin on pienempi kun yksi välikäsi on pois välistä.

Seuraavana aamuna matkaan keskustaan ja ensimmäiseksi menen nahkapouffien valmistajan luokse, jonne jätän tilaukset tietyn värisistä pouffeísta joita muutamat asiakkaistamme ovat tilanneet. Samalla katson mitä malleja ja värejä ottaisimme myymäläämme. Täälläkin on hyviä ja halpoja nahkapouffeja; valitsen mieluummin ne hyvät... Nahkoissa on niin paljon eroja että haluan ehdottomasti päästä itse valitsemaan mitä tuon Suomeen. Tuttu nahkakauppias, Ahmed, tietää jo mitä haluan ja sanookin joistain pouffeista että "näitä en sinulle myy, kokeile miten ohutta nahka on joissain kohdissa". Hintaero paremman ja huonomman laadun välillä ei kuitenkaan lopulta muodostu kovin suureksi koska kuljetus- ja huolintakustannukset muodostavat aika ison osan tuotteiden hinnasta. Pyydän Ahmedia jättämään pouffit ilman täytteitä, koska otamme tämän lähetyksen lentorahtina; täytämme ne vasta Suomessa.

Teelasillisen jälkeen jatkan matkaani.

Seuraavana on vuorossa, Marrakechin vanhassa keskustassa eli medinassa kun olen, nahkalaukkujen tekijä Mohammed, jonka luona olen usein ennenkin käynyt. Sydämellisten tervehdysten ja kuulumisten vaihdon jälkeen minulla on lasillinen minttuteetä kädessäni ja hän esittelee minulle eniten myytyjä käsilaukkumallejaan. Niistä en kuitenkaan löydä sellaisia joita nyt etsin, joten hän palaa työnsä ääreen ja jättää minut rauhassa kiertelemään myymäläänsä. Jonkin ajan kuluttua palaan hänen luokseen syli täynnä käsilaukkuja ja tutkittuani niitä tarkemmin ja hinnoista neuvoteltuamme päädyn ostamaan niistä valitsemani laukut. Otan laukut mukaani ja siirryn seuraavan myymälään.

Pehmeän makea minttutee virkistää

Aivan Mohammedin nahkapajan lähellä on peilikauppias, joka valmistaa myös peiliensä kehykset itse. Kehyksiä hän tekee sekä alumiinista että pronssista. Tällä kertaa vain katselen mitä on tarjolla ja teen muutamia muistiinpanoja "ostosvihkooni". Lasilliset minttuteetä kuuluvat tietysti ohjelmaan ja sen jälkeen kierrokseni jatkuu.

Lähellä on toinen laukkujen valmistaja, jonka liikkeen edessä huomioni kiinnittyy muutamaan isompaan nahkalaukkuun. Teemme niistä kaupat, ja sitten alkaakin olla sen verran nälkä, että pieni välipala olisi paikallaan. Medina on täynnä hyviä konditorioita, ja pidän pienen suolaisen verran taukoa.

Pieni tunnelmalinen ravintola

Rauhallinen sivukatu Marrakechin Medinassa

Kannettavaa on jo sen verran että otan pikku-taxin ja pyydän viemään minut vähän kauemmas medinasta erään mattojentekijän luokse. Sieltä tilaamani Boucherouite -matot valmistuvat kuulemma lähipäivinä, joka tarkoittanee noin viikkoa. Varaan sieltä vielä pari ihan pientä mattoa ja pyydän laittamaan ne odottamaan kunnes hän saa tilatut matot valmiiksi, otan sitten kaikki samalla kertaa. Arvasit oikein, vuorossa on lasilinen minttuteetä, ja kierros jatkuu.

Boucherouite -matto on marokkolainen versio "räsymatosta". Se on tehty erilaisista tilkuista ja mattoa voidaan käyttää molemmin päin: usein toinen puoli on täysin erityylinen kuin toinen, jolloin mattoa voidaan käyttää sisustuksessa luomaan erilaisia tunnelmia.

Vien tähän asti ostetut tavarat taksilla kotiin ja palaan takaisin keskustaan jatkamaan tavaroiden etsintää.

Marrakechissa paras liikkumisväline on pikku-taxi, "Petit Taxi". Ne pyörivät kaupungissa koko ajan ja sellaisen saa pysähtymään kättä heilauttamalla. On myös isompia taxeja, ne ajavat tarvittaessa kaupungin ulkopuolellekin ja toimivat myös kaupunkialueella eräänlaisina pikku-busseina. Niiden nimitys on "Grand Taxi" ja ne ovat yleensä vanhempia Mercedes Benz -malleja.

Kuva: Marrakech taxi, kuvaaja Symac

Käyn vielä parin korukauppiaan luona, mutta en löydä mitään sellaista mitä haluaisin tuoda Suomeen. Päätän mennä huomenna käymään erään metallikorujen valmistajan luokse, olen ennenkin löytänyt sieltä hyvännäköisiä koruja.

Vielä pitää ehtiä pronssiastioiden ja -valaisimien tekijän luokse, jätän hänelle tilauksen parista valaisimesta, jotka olen luvannut tuoda asiakkaille tältä matkalta. Kello lähestyy kuutta ja keskustassa alkaa olla pahin ruuhka-aika, joten muutaman kilometrin taksimatka vie kauan aikaa. Safeq on kuitenkin juuri syömässä, joten kuljeskelen lähistöllä muiden käsityöntekijöiden pajoissa ja katselen jos löytäisin jotain kiinnostavaa. Palaan takaisin Safeqin luokse jättämään tilauksen pronssivalaisimista, ja hän lupaa ne valmiiksi viikon kuluessa.

Ilta on tullut ja tästä on kotitalooni sopivasti puolen tunnin kävelymatka, samalla voin suunnitella huomisen ohjelmaa...

Tällaisia Marrakechin ostospäiviä mahtuu joka matkalle 5 - 10 kappaletta, ja yleensä tulee lisäksi käytyä Fèsissä, joka on Marrakechista pohjoiseen. Matka sinne kestää junalla tai bussilla 6 - 8 tuntia. Fès on kuuluisa keramiikastaan ja lähes joka matkalla käyn sitä sieltä ostamassakin. Fèsissä menee 2-3 päivää ja siihen pari päivää lisäksi edestakaisiin matkoihin. Keramiikka-astiat tehdään perinteisin käsityömenetelmin saven muokkauksesta alkaen maalaukseen ja polttoihin asti.

Fès, Marokon kolmanneksi suurin kaupunki. Kuva: Zimaal, Vue de la Medina de Fès, Palais Jamai, Fès, Maroc.

1 - 2 tunnin ajomatkan päässä Fèsistä Atlas -vuoristossa on alue, jossa tehdään Beni Ouarain -mattoja. Sillä alueella, ja vain sillä alueella, valmistetut matot hyväksytään oikeiksi Beni Ouarain -matoiksi. Lisäksi matot pitää valmistaa perinteisin tavoin, ja kaikki matoissa käytettävät materiaalit tulee olla luonnonmateriaaleja. Jopa värit, joilla villalankoja värjätään, täytyy olla kasveista saatavia luonnonvärejä. Nykyään myydään ikävä kyllä myös muualla tehtyjä väärennöksiä, joissa on käytetty vääriä materiaaleja ja joiden kestävyys on kaukana aitojen Beni Ouarain -mattojen kestävyydestä. Voisin ostaa mattoja lähempääkin, mutta kun haen ne täältä niin tiedän niiden olevan aitoja ja voin jutella suoraan tekijöiden kanssa; kun jätän tilauksen samoille henkilöille jotka maton tekevät niin saamme juuri sellaisen maton kun olemme tilanneet.

Teetämme meille tulevat Beni Ouarain -matot matto-osuuskunnassa, joka sijaitsee eräässä Atlas -vuoriston kylässä. Tämä matto-osuuskunta työllistää useita naisia lähiseudulta. Matto-osuuskunnan johtajatar Fatima on saanut useita kansainvälisiäkin kunniakirjoja ja palkintoja mattojensa laadusta. Täällä minulla menee yleensä aikaa 2 - 3 päivää. Usein teen niin että käyn matkani alussa tervehtimässä matontekijöitä ja samalla katson että kaikki tilaamamme matot ovat valmistumassa ajallaan ja ovat juuri sellaisia kun olemme tilanneet. Samalla sovimme siitä että käynkö itse hakemassa matot parin viikon kuluttua vai toimittavatko he ne Marrakechiin.

Tästä linkistä pääset katsomaan mattojemme tekijöitä ja heidän työtään.


Vielä "matkaohjelmaan" kuuluu argan-öljyjen haku Agadirista: argan -puut kasvavat vain Agadirin eteläpuolella olevalla hiekka-aavikolla, jossa ei sitten juuri muuta kasvakaan... Ihmeellistä on se miten argan -puista saadaan runsaasti kosteuttavia ja ravitsevia aineita sisältäviä pähkinöitä, vaikka puut kasvavat erittäin kuivalla alueella jossa ei sada ehkä kymmeneen vuoteen! Siitä huolimatta nämä puut saattavat elää jopa 150 - 200 vuotta. Suuret tehtaat eivät vielä ole omineet itselleen argan -tuotteiden valmistusta: edelleen argan -pähkinät jauhetaan massaksi pienillä käsikäyttöisillä kivimyllyillä. Työ tapahtuu naisten toimesta berber -kylissä. Valmis massa toimitetaan pieniin liikkeisiin, joissa se puhdistetaan ja siihen lisätään aineosia käyttötarkoituksen mukaan, jonka jälkeen se pullotetaan edelleen myytäväksi. Argan -tuotteita käytetään ympäri maailmaa ihon- ja hiustenhoitoon ja ne ovat tunnettuja puhdistavista ja kosteuttavista ominaisuuksistaan. Myös ruokaöljyä tehdään argan -pähkinöistä. Ostan kaikki argan-tuotteet vain Agadirista argania pullottavasta yrityksestä, jolloin tiedän että saan aitoja puhtaita Argan -tuotteita.

Muutama päivä menee Agadirissa, ei kuitenkaan rantalomalla, vaan aika kuluu ostosten lisäksi vientiluvan hakuun: isompien argan -tuote-erien vientiin Marokosta vaaditaan lupa, jonka joutuu hakemaan maistraatista. Siinä on aika paljon paperityötä ja muutama tuhat dirhamia siitä joutuu maksamaankin (1 euro on noin 10 dh).

Sitten taas Marrakechiin. Bussimatka kestää vain 3 tuntia moottoritietä vuorten yli ja bussissa kulkevat myös isot laatikolliset argan-öljyjä. Marrakechissa odottaakin sitten kaikkien tavaroiden pakkaaminen kuljetusta varten: ensin ostamme pahvia ja pehmustemateriaaleja sekä muovikalvoa, ja pakkaamme kaikki mahdollisimman huolellisesti. Siihen työhön menee muutaman apulaisenkin kanssa 2 - 3 päivää.

Kun kaikki on viimein pakattu on aika tilata kuljetus viemään tavarat huolintaliikkeelle, joka hoitaa tullaukset ja kuljetuksen järjestämisen Marokosta Suomeen. Käytämme tunnettua ja hyväksi havaittua marokkolaista huolintaliikettä, jonka kanssa olemme asioineet alusta alkaen. Siellä kaikki vielä punnitaan ja tehdään hintalaskelmat lentorahdista ja maantiekuljetuksesta. Yleensä käytämme lentorahtia, mutta jos lähetys painaa paljon niin silloin valitsemme maantiekuljetuksen, vaikka siinä meneekin pari viikkoa kauemmin. Suurimmat kuormat tulevat joskus laivalla konttikuljetuksena.

Kun kuljetustapa on päätetty niin annan ison nipun ostokuitteja Zinebille, joka tekee meille lähtö- ja tulliselvityksen: Zineb on yleensä yhteyshenkilömme, ja hän kirjoittaa kuittien mukaan kauppalaskun ja täyttää muut paperit, jotka tulliselvityksessä tarvitaan. Eri tullinimikkeitä on yleensä useita kymmeniä ja siinäkin työssä menee oma aikansa, Zineb kyselee tarkennuksia ostoistani ja minä varmistan vielä että kaikki tulee merkityksi niin ettei Suomenkaan tullissa tule ongelmia puutteellisesti täytetyistä papereista.

Jossain vaiheessa on etsittävä lentoliput takaisin Suomeen; yritän olla Suomessa samaan aikaan kuin tavaralähetys, koska lähetyksen purku ja myymälässä esille laitto vie taas aikaa.

Lentorahtilähetys purettu ja tavarat myymälässä...